One's a company, two is a crowd.....

Gepubliceerd op 11 februari 2021 om 09:06

Vorig jaar ben ik begonnen in een nieuwe functie. Sociaal Makelaar. Mooie benoeming en ik voel me ermee verbonden. Maar 't is duidelijk dat de term Sociaal Makelaar niet bij iedereen gelijk een helder beeld oproept van wat ik dan eigenlijk doe. Dat blijkt wel als ik op LinkedIn een uitnodigingen krijg met een persoonlijk berichtje: "Hoi Esther, ik zie dat jij ook in de makelaardij zit, laten we linken." Ik hou van linken, dus ik heb de uitnodiging geaccepteerd met een persoonlijk bedankje voor de uitnodiging en een welkom in mijn netwerk. Daarbij heb ik ook benoemd dat ik wel in makelaardij zit maar niet in vastgoed. Geen reactie meer terug ontvangen. 

"Jammer" dacht ik. Want voor mij is een functie niet van belang als ik link. Want mijn interesse gaat meer uit naar de persoon achter de functie. Wie ben je? Wat wil je? Wat kan je? In het kader van LinkedIn: "Wat maakt dat je in mij een relevante toevoeging aan jouw netwerk ziet?" Nu ben ik wel onderdeel van 'zijn' community/netwerk en andersom, maar daar is alles ook mee gezegd. 

Social Media is één en al community. Onze samenleving is één en al community. Bewust en onbewust zijn we allemaal onderdeel van een community.  Sect gezien is een community gelijk aan een netwerk, doelgroep, company, vereniging etc. Andy Warhall die benoemde dat al mooi. 

Sinds januari neem ik deel aan een training communitybuilding en tijdens de (online) trainingsmomenten wordt ik me steeds meer bewust van de inhoud van communities. Dat roept 100.000 vragen bij mij op. Wat is nou precies het doel van een community? Ligt het doel voor iedere community ergens anders? Is een community waar men slechts een titel/functie, rol, missie etc. met elkaar deelt wel een community? Of is er een community als er minimaal 2 mensen bijelkaar zijn? Is een community er gewoon ineens? Hoe belangrijk is persoonlijke verbinding in een community? Is communitybuilding een term voor professionals? 

Ik melde me aan voor deze training vanuit mijn functie als Sociaal Makelaar, maar al na de eerste dag van de training word ik op zoveel vlakken als mens aangesproken en geraakt. Een van de eerste inzichten die iets van de last die ik soms op mijn schouders voel als Sociaal Makelaar maar ook als bewoner, betrokken inwoner van mijn woonplaats, moeder, dochter, zus, partner en vriendin verlichten, was dat communitybuilding kleiner is dan men denkt. Door het kleiner te maken, in te zoomen tot je de verbinding vind, vindt je ook de kracht en door deze zichtbaar te maken ontstaat er groei. 

Zo.. en dan is 't nu tijd voor thee :) 

 

De training die ik volg is volgens de ABCD filosofie: Asset Based Community Development door LSA bewoners